Cultivant Oportunitats Catalunya reuneix persones aturades i empreses per impulsar la inserció laboral

• La jornada Cultivant Oportunitats, organitzada per Acció contra la Fam aquest 24 d'abril al Centre Cívic Convent de Sant Agustí, a Barcelona, ha reunit més de 60 persones participants dels programes d'ocupació Vives Emplea Saludable de Viladecans i Barcelona i SINGULARS amb empreses de la col·laboradores per impulsar les oportunitats d'inserció laboral.
  • Més del 40 % dels participants als programes per a la millora de l'ocupabilitat a Catalunya aconsegueixen assolir el seu objectiu de trobar feina.
  • El programa Vives Emplea Saludable a Catalunya es desenvolupa gràcies al finançament del Fons Social Europeu, l'IRPF Nacional i el Departament de Drets Socials de Catalunya, amb la col·laboració de l’Ajuntament de Viladecans i el Centre Cívic de Barò de Viver. Però, a més, el territori compta amb altres programes com MAIS de Mesures Actives d’inserció, finançat pel Departament d´Empresa i Treball de la Generalitat, i Green Jobs, finançat per la companyia Aigües de Barcelona.

El Centre Cívic Convent de Sant Agustí, a Barcelona, ha acollit avui la trobada Cultivant Oportunitats, on més de 60 persones en situació d'atur s'han donat cita amb empreses i institucions per conèixer les estratègies de promoció d'igualtat d'oportunitats . Aquest esdeveniment s'emmarca en els programes d'ocupabilitat i millora de la inserció sociolaboral d'Acció contra la Fam, que, des del 2017, treballa al territori per impulsar les oportunitats laborals de grups més vulnerables, com els més grans de 45 anys, els joves sense experiència laboral o les persones a l'atur de llarga durada.

“Des del 2013 treballem amb el Fons Social Europeu per arribar a les persones en situació de més vulnerabilitat i promoure'n la igualtat d'oportunitats. Per això, hem creat metodologies innovadores en l'àmbit de la inserció laboral i hem aconseguit un èxit del 40% entre els nostres participants, consolidant la nostra feina al territori de la mà d'entitats locals i regionals”, deia la delegada d'Acció contra la Fam a Catalunya, Laura Sáenz, durant la inauguració de la trobada.

Cultivant Oportunitats ha permès a les persones assistents –demandants d'ocupació que participen als programes d'ocupació, emprenedoria i formació d'Acció contra la Fam a Barcelona i Viladecans– entrar en contacte amb empreses com Iman Temporing ETT, Eulen flexiplan, Com de Casa, Multiserveis Ndavant, Serlimar o Ilunion Holels.

Així, durant la taula rodona "Bones pràctiques per a la promoció de la igualtat d'oportunitats en la incorporació de les persones al mercat de treball", professionals d'aquestes entitats van debatre sobre les estratègies per incentivar la igualtat a l'entorn laboral. “A Grupo EULEN apostem cada vegada més pel talent sènior, o silver, com en diem. Perquè tots, en qualsevol moment, ens podem quedar en una situació de vulnerabilitat i sense feina en una edat complicada”, han estat algunes de les declaracions dels ponents, com aquesta, de la consultora de formació a Catalunya, EULEN Flexiplan, Olga Villaverde.

“Dels 30 hotels que tenim a ILUNION Hotels, 14 són centres especials de treball. Nosaltres contractem històries de persones, veient la necessitat que té aquesta persona i com encaixarà dins d'un equip”, explicava, per la seva banda, el coach de Diversitat, Equitat i Inclusió a Ilunion Hotels, Joaquín García.

Entre 2023 i 2024 Acció contra la Fam ha desenvolupat sis itineraris del programa Vives Emplea Saludable al barri barceloní de Baró de Viver i als municipis de Viladecans i Terrassa. Uns programes totalment gratuïts que han estat finançats gràcies a la col·laboració del Fons Social Europeu (FSE), IRPF Nacional, el Departament de Drets Socials de la Generalitat de Catalunya, Ajuntament de Terrassa i la Diputació de Barcelona i que persegueixen la inserció sociolaboral a través de la millora de les competències personals i professionals més demandades al mercat laboral.

Durant els mesos que duren els programes, les persones participants milloren les competències i habilitats necessàries per a qualsevol ocupació, com ara el treball en equip o la flexibilitat. I, a més, recuperen l'autoestima i la confiança que, de vegades, arriben després de llargs períodes de desocupació, acomiadaments i situacions d'inestabilitat i de precarietat laboral.

A més dels programes d'ocupació saludable, Acció contra la Fam desenvolupa altres programes d'ocupabilitat a Catalunya, com ara SINGULARS (una escola d'ocupació que permet accedir al Certificat de Professionalitat d'Atenció Sociosanitària i al de Vigilància i Seguretat), finançat pel Servei Públic d'Ocupació de Catalunya, el programa MAIS de Mesures Actives d'inserció, finançat pel Departament d'Empresa i Treball de la Generalitat i Green Jobs, finançat per la companyia Aigües de Barcelona.

Acció contra la Fam a Catalunya

L'any 2013, Acció contra la Fam va decidir posar en marxa la seva estratègia d'ocupabilitat i emprenedoria a Catalunya per millorar les condicions de vida de les persones més vulnerables a través de programes d'accés a l'ocupació.

Només en els darrers sis anys, des del 2017, més de 2 500 persones aturades han passat pels 75 programes que Acció contra la Fam ha posat en marxa. En aquest temps s'ha aconseguit un 40% d'inserció laboral. A més, s'ha acompanyat en la creació de 80 noves empreses, amb una taxa d'èxit alta, ja que el 80% dels negocis segueixen en marxa un any després de la seva obertura.

Jueves, 25 Abril, 2024